Olyckan inträffade vid 22.30-tiden den 22 oktober i år. Lastbilschauffören ska då ha framfört ett tungt lastat fordon. På släpet hade han stora betongblock, som efter olyckan delvis låg utspridda på vägbanan.

Så långt var alla eniga under rättegången. Däremot stod ord mot ord när det gäller hur olyckan gick till och om lastbilschauffören var påverkad av alkohol vid olyckstillfället.

”Tog tvärstopp”

Under måndagens rättegång i Eksjö tingsrätt berättade föraren av personbilen hur han plötsligt såg det mötande fordonets släp på sin egen körbana. Och att lastbilen framfördes på ett sådant sätt att gnistor bildades.

– Jag var helt instängd i mitt körfält, sa personbilsföraren under rättegången.

För att undvika en kollision med allvarliga skador svängde han själv in i vägräcket. Men olyckan var ett faktum. Bilen träffades, enligt personbilsföraren, av lastbilssläpet.

– Bilen skakade till ordentligt, sen tog det tvärstopp, berättade personbilsföraren.

Trots olyckan körde lastbilschauffören vidare, utan att stanna.

Åklagaren Adam Rullman yrkade, under rättegången, att lastbilschauffören ska dömas för vållande till kroppsskada, obehörigt avvikande från trafikolycksplats, grov vårdslöshet i trafik samt för grovt rattfylleri.

Annons

– Straffvärdet för all samlad brottslighet understiger absolut inte fyra månaders fängelse, sa Rullman.

Drack whiskey efter olyckan

Kort efter olyckan hittade polisen den aktuella lastbilen på en rastplats. Lastbilschauffören befann sig då i förarhytten.

Under rättegången medgav mannen att han vållat personbilsföraren kroppsskada. Dock skedde olyckan på annat vis än vad personbilsföraren och åklagaren hävdade, enligt lastbilschauffören. Han ska, enligt egen utsago, inte ha kört in i personbilen med släpet. Olyckan skedde i stället när ett betongblock föll av och olyckligt träffat personbilen.

Mannen hade 1,47 promille alkohol i blodet när polisen hittade honom en knapp timme efter olyckan. Lastbilschauffören sa han att han inte var påverkad av alkohol i samband med olyckan, utan att han druckit whiskey först när han stannat sitt fordon på rastplatsen.

Åklagaren tror dock inte på eftersupningsteorin.

– Analysvärdena talar emot att han har druckit allt efter olyckan, sa Adam Rullman.

Åklagaren påpekade också att mannen avvek från olycksplatsen, trots att han upptäckte att det skett någon form av olycka.

– Det är första gången i mitt liv som jag varit med om en olycka. Jag förstår inte varför jag inte stannade, sa lastbilschauffören under rättegången.

Chauffören sa också att han inte medvetet tagit någon risk och att det inte var han som skötte lastsäkringen. Men polisens bilinspektör som vittnade under rättegången påpekade att lastsäkringen i det aktuella fallet inte uppfyllde kraven och att det i Sverige är chaufförens ansvar att se till att lasten är säkert förankrad.

Personbilsföraren ådrog sig en sårskada på handen, blåmärken samt nacksmärta i samband med olyckan. Lastbilschaufförens advokat ansåg dock att vållandet till kroppsskada inte bör bedömas som grovt, med hänsyn till skadebilden.

Eksjö tingsrätt meddelar dom senare.