I de flesta fall är det kommunens små vita bilar och då med personal som är på tjänsteresa men det finns även andra japanska bilar som framförs av privatpersoner, Volvo införde från 2014 att bakljusen alltid är tända av säkerhetsskäl, klokt beslut.

Annons

Om kommunen nu tänker på sina anställdas säkerhet så kan bilarna lämnas in hos återförsäljaren och koppla bort detta dumma internationella påhitt, eller i varje fall informera att det finns en knapp som man kan sätta på ljuset med.

Vi har haft lag på halvljus i 40 år och som har varit kopplad på tändningsnyckeln, så nu gäller det att tänka sig för.

I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus eller dimljus, dock inte tillsammans. I gryning, skymning eller mörker kan helljus också användas men det försämrar ofta sikten. Du får använda dimbakljus om sikten är kraftigt nedsatt, men inte så att bakomvarande förare bländas.

Det finns bilar där bakljuset inte är tänt tillsammans med varselljus. Det är tillåtet att köra med varselljus under dagtid. Men om du kör en sådan bil måste du försäkra dig om att halvljuset är påslaget i mörker, gryning, skymning och när vädret är dåligt (till exempel regn, dimma och snöfall). Det är alltid föraren som har det yttersta ansvaret. (Källa: Transportstyrelsen.)

FÖRARE AV NISSAN, Vetlanda