Det var någon gång på natten till söndagen som någon eller några gärningspersoner utsatte bankautomaten och serviceboxen intill för omfattande skadegörelse.

– Man får väl betrakta det som skadegörelse, inga pengar har tagits, säger Per Gröön, chef för Swedbank i Mariannelund.

Han fick kännedom om händelsen under söndagsmorgonen sedan en väktare uppmärksammat skadegörelsen.

Annons

– Det är flera brytmärken och sedan är allt som är glas och plast sönderslaget. Tekniker är aviserad och beställd så vi ska byta fronten i det här blåa ramverket och yttre skärmen.

Enligt Gröön ska även kameran ha tejpats över.

– Om man lyckats ordna fram bilder före eller under man tejpade vet jag tyvärr inte, säger bankchefen.

När tror du kunderna kan man börja använda automaten och serviceboxen igen?

– Det är svårt att säga, kanske senare i dag (läs måndagen) eller i morgon.

Vad säger du spontant om det inträffade?

– Det är givetvis väldigt trist och det kom som en överraskning. Det är tråkigt för våra kunder som använder sig av automaten och serviceboxen.

Polisen hade få uppgifter om händelsen under måndagsmorgonen och kunde egentligen bara bekräfta att det handlar om skadegörelse på en bankautomat och servicebox i Mariannelund.

LÄS ÄVEN: Swedbank flyttar kontoret i Mariannelund