Redan buss 325 som passerar genom samhället vid halv sjutiden är välfylld. Något senare börjar linje 330 vid stationshuset, i riktning mot Eksjö. Trots att avgången, även skolbussen kallad, trafikeras av två bussar har ett stort antal personer fått stå i bussarna på väg till skola eller arbete.

— Vi har blivit uppmärksammade på problemet, berättar Erik Andersson, trafikutvecklare vid Länstrafiken.

Han säger att det är jätteroligt, men inser att det kan låta fel. Det är roligt att så många vill åka kollektivt, förtydligar han sig själv, men självklart ska passagerarna kunna åka under trygga och bekväma former. Särskilt linje 325, med få stopp på vägen, ”har gått som en raket i resandeutveckling”.

”Is i magen”

Annons

Erik Andersson berättar att det inte är ovanligt med välfyllda bussar i början av läsåret. Efter en kort tid brukar det jämna ut sig mellan de olika avgångarna.

— Så vi brukar ha is i magen och se hur det utvecklar sig.

Erfarenheten är att det är svårt att ta bort en förstärkningsbuss, även om antalet resenärer skulle minska.

Med Mariannelundsbussarna är det uppenbart att det höga trycket verkar vara av mer permanent karaktär, och Erik Andersson konstaterar att det inte får vara överfyllt för länge eftersom det kan skrämma bort den som bestämt sig för att börja pendla.

Tredje buss planeras

Diskussioner har därför inletts med linjeoperatören om att sätta in en tredje buss på 6.50-avgången.

— Jag räknar med att det löser sig inom några dagar, berättar Erik Andersson.

På många platser är dock busschaufförer ett bristyrke. En generationsväxling pågår med stora pensionsavgångar, och det kostar att läsa in behörigheten för att få köra buss.