Kritiken mot Postnords pakethantering har haglat tätt under 2017.

Från januari till november anmäldes 17 735 inrikesmärkta paket som saknade, uppger Aftonbladet.se som var först att berätta om situationen.

Aftonbladet.se ger flera exempel på när problem hos Postnord drabbat företagets kunder. Exempelvis som när paket från Kina skickats tillbaka sedan avier kommit för sent till dess mottagare – och om hur paket förvaras utomhus och oskyddat på Arlanda.

Annons

Aftonbladet.se: Vad är förklaringen till att så många paket försvinner?

– Många försvinner ju inte utan är försenade, de kan vara felsorterade, hamnat på avvägar. Men 80 procent som anmäls försvunna kommer tillrätta igen, säger Peter Hesslin, chef för bolagets terminaler och transporter, till Aftonbladet.se.

Aftonbladet.se: Vad vill du säga till alla som blivit av med paket så här inför julen?

– Att det är jättetråkigt, självklart, det finns inget annat att säga.

Efter elva månader av 2017 hade antalet försvunna paket alltså ökat med över 3 700 stycken jämfört med under hela 2016 då totalt 14 001 paket försvann på villovägar.

Inför julhelgen säger Postnords Peter Hesslin också följande till GP.se:

– Vi har väldigt god kontroll. Flödena börjar minska lite nu, vi är i god fas för att ha allt ute nu. Vi är lite av en tomteverkstad, säger Peter Hesslin, chef för bolagets terminaler och transporter, till GP.se.