Peter hugger in på en stor portion potatis och fläsk i matsalen på Skaraborgs flygflottilj. Helt oberörd ser han ut. Glad och utvilad trots att han precis flugit upp och ned och på sidan i en hastighet som gör de flesta åksjuka.

FAKTA: Peter Fällén

Född: Född 1975 i Kalix

Yrke: Flyginstruktör och operativ pilot på Skarab..

FAKTA: Peter Fällén

Född: Född 1975 i Kalix

Yrke: Flyginstruktör och operativ pilot på Skaraborgs flygflottilj,

har gjort flyguppvisningar sen 2012

Titel: "Nykläckt major"

Bor: I 100 år gammalt hus i Trollhättan, sommarstuga vid kusten

Familj: Fru och två barn

Intressen: Tränar dottern i fotboll och sonen i bandy, vara ute i naturen, fiska och plocka svamp

Aktuell: Medverkar i uppvisningen på Eksjö flygdag med JAS 39 Gripen

– Det var en rovfågel i luften, så jag struntade i ett moment, säger Peter.

Planets frontruta är tillräckligt tjock för att klara en kollision i upp till 1 000 kilometer i timmen med en fågel på ett kilo, men med större rovfåglar som havsörnar kan det bli problem.

Vad han gjorde i dag var en träningsuppvisning för en handfull studenter. För en oinvigd såg det ut som att han improviserade, men hans program är noga uträknat. Om han till exempel råkar flyga för lågt vid en stor internationell uppvisning måste de avbryta direkt.

Hur känns det när du är uppe i luften?

– Det är ju mitt jobb, det är vardag nästan, men uppvisningarna är lite speciella. Det får aldrig bli slentrian.

Peter förklarar att man hela tiden måste ligga steget före.

– Det är väldigt mycket hantverk. Jag tänker inte på vad jag gör för jag är redan på nästa moment. Där kanske det hänger ner moln och då kan jag inte gå ut så högt som jag brukar.

Engelsk trofé

FAKTA: Skaraborgs flygflottilj, F7

Läge: Såtenäs, Lidköpings kommun

Grundad: 1940

Verksamhet: Insa..

FAKTA: Skaraborgs flygflottilj, F7

Läge: Såtenäs, Lidköpings kommun

Grundad: 1940

Verksamhet: Insatsförband, del av försvarsmakten.

Utbildar JAS 39 Gripenpiloter från Sverige, Thailand, Ungern, och Tjeckien.

Knutpunkt för transport- och specialflyg

Anställda: Runt 800 personer, inklusive yrkesofficerare, gruppbefäl och civila

I Eksjö får Peter uppskattningsvis en publik runt 10 000 personer. Men i England har han flugit inför 100 000 åskådare. På den internationella uppvisningen i Fairford förra året vann han Sir Douglas Bader Trophy för bästa individuella flygprogram.

Många års träning ligger bakom Peters framgång. Han började i flygvapnet redan 1998 och har varit stationerad på F7 i Såtenäs sedan 2005. Till vardags är han instruktör och operativ pilot på flottiljen. Han pekar på ett silvrigt märke på sin overall.

Annons

– Om man flugit över 1 000 timmar då är flygplanet guldfärgat, så jag borde ha bytt märke.

Men det är ingen statusgrej även om en del är noga med märkena. Mest visar det vilken erfarenhet man har.

Inte för skojs skull

Just uppvisningarna är egentligen bara en bisyssla för Peter. Alla piloter ska kunna utföra konstnärliga manövrar i luften, men det är inte alla som kan sätta ihop dem och får flyga på så låg höjd.

– Vi flyger inte för skojs skull, säger han. Vi kommer till Eksjö delvis för rekrytering och om jag inte åker dit kanske vi missar två personer som skulle ha sökt sig till oss.

Men Peter hade själv andra planer än att bli pilot i sin ungdom. Han spelade bandy på elitnivå i Kalix och började läsa till läkare i Umeå.

– Men när jag hade tagit uppehåll i sju år betraktade institutionen det som ett avhopp.

Intresset för flygning väcktes när han gjorde lumpen som ytbärgare. Ett militärt yrke som uppmärksammades under Estoniakatastrofen när folk blev räddade med helikopter.

Peter blev snabbt en i gänget och bestämde sig för att söka till flygvapnet. Medan han väntade på att komma in gick han på universitetet.

– Jag trivdes med att läsa medicin, men när jag fick möjligheten att gå med i flygvapnet tog jag den.

Nu ingår det i hans jobb att vara uppe i luften varje dag. Han märker att attityden till flygvapnet har förändrats.

– Förr när vi flög förbi en stad kom det alltid insändare eller gnäll på Twitter. Nu är det tvärtom, folk tycker det är spännande.

Fast de undviker att flyga över bostadsområden. Det blir många turer över Vänern. Under eftermiddagen väntar en automatkanonövning med eleverna. Peter reser sig och tar sin bricka.

– Nu ska jag iväg och skjuta skarpt, säger han.