Få har tid att läsa en hel tidning varje dag säger en del. Men ändå har många tid till att lyssna på valfri podcast som kräver flera timmars uppmärksamhet. Cirka 329 000 svenskar, mellan 16 och 80 år, lyssnar dagligen på poddar, som enkelt förklarat är ljudinspelningar som distribueras digitalt.

Så många lyssnar...

Av 7,5 miljoner svenskar, som är mellan 18 och 60 år lyssnar 329 000 personer (4,3 %) på po..

Så många lyssnar...

Av 7,5 miljoner svenskar, som är mellan 18 och 60 år lyssnar 329 000 personer (4,3 %) på poddar dagligen och 1 054 000 personer (13,9 %) veckovis eller oftare.

Källa: Orvesto Konsument 2016:2

Det enorma utbudet av webbsidor, tv- och radiokanaler pockar på mediekonsumenters uppmärksamhet. Även i sociala medier ska man aktivt nätverka, interagera och gilla.

Hur kan då podcasten, som är så omodern, bli så stor och trendig? Visserligen ser Orvesto att trenden håller på att avmattas, men lyssnandet har ökat med 50 procent bara det senaste året.

Podd-avsnitten som jag oftast lyssnar på handlar om hälsa och näringslära. Oftast intervjuas en läkare eller en annan expert inom det aktuella ämnesområdet. I intervjuerna varvas fakta, teorier och diskussioner i en uråldrig form – ett långt samtal mellan två personer.

Kanske gick det till så även förr i tiden, långt före industrialiseringen och digitaliseringen. Att man satt vid en lägereld och lyssnade på en medicinman eller medicinkvinna som berättade om sjukdomar och hälsa.

Annons

Om skribenten

Anita Kendes är reporter på Hallpressen. Hon gillar det goda samtalet, långa dialoger och p..

Om skribenten

Anita Kendes är reporter på Hallpressen. Hon gillar det goda samtalet, långa dialoger och podcasts som handlar om hälsa och välmående.

Jag lyssnar aktivt, men konsumerar passivt när jag laddar ned och startar ett podd-avsnitt. Som internetkonsument är jag van vid att kunna klicka på varje ord som verkar intressant och se ett galleri av bilder på något som är svårt att greppa eller föreställa sig.

Men när jag lyssnar på podd-avsnitt finns de inga möjligheter att göra det ena eller det andra. Jag kan såklart öppna ett webbfönster och "multitaska" och börja googla parallellt med att jag lyssnar. Det är väldigt frestande, särskilt i början av varje avsnitt, men jag brukar avstå.

På något sätt uppslukas jag av det intressanta samtalet mellan två engagerade och pålästa personer. Jag lutar mig tillbaka i fåtöljen. Kanske sluter jag ögonen och bara... lyssnar.

Så omodernt. Men kanske modernt på samma gång? Att faktiskt kunna fokusera och avskärma sig från omvärlden och lyssna på människor som får prata till punkt. Utan reklamavbrott eller distraktioner.

Mitt i allt mediebrus, information och desinformation kanske vi är i behov av att själva kunna välja vad vi faktiskt vill lyssna på. Och bestämma vilka som ska bli våra auktoriteter eller åtminstone vilka personer som vi vill tro och lita på.

Kanske är just det behovet så stort i dag och kanske är det en av anledningar till att minst en miljon svenskar, som är mellan 18 och 60 år, lyssnar på ett podcast-avsnitt varje vecka, enligt Orvestos senaste mätning.

Läs även: Två saker jag vill se i nästa Iphone, av Fredrik Stork