Så sent som den 13 juli omkom en ung man efter att ha kört av vägen och voltat med sin bil söder om Brandstorp i Habo kommun. I den satt även en 19-åring som fortfarande ligger på intensivvårdsavdelningen vid Länssjukhuset Ryhov där han vårdas för sina skador. Ytterligare två har dött i trafiken i juli. Hittills har totalt tio personer omkommit i trafiken 2016, visar Transportstyrelsens statistik. Det är tre färre än det samlade antalet dödsolyckor förra året. Och två fler jämfört med hela 2014.

— Dödsolyckorna fördelas inte jämnt över året. Men om alla tänkte på hastigheten, körde nyktert och alltid tog på sig bilbältet hade antalet varit färre, säger polisinspektör Peter Fransson.

Trots flera dödsfall har polisen i region öst, som är den sammanslagna polisorganisationen för Jönköping, Södermanland och Östergötlands län, inte ändrat trafiksäkerhetsrutinerna under sommaren. Enligt polisinspektören är semestertiden svår eftersom hälften av trafikpoliserna går på ledighet samtidigt som man måste hjälpa till med att åka ut på larm.

— Med en större budget hade vi kunnat anställa fler. Så enkelt är det.

E4 är en av de mest olycksdrabbade vägarna i länet. Ju närmare Jönköping man kommer på E4, desto högre blir olycksstatistiken.

För stora genomfarter som E4 ligger väghållningsansvaret på Trafikverket. Thomas Lindén som är samhällsplanerare på myndigheten ser egentligen bara två förebyggande åtgärder för att minska dödssiffrorna.

Annons

— Det enda vi kan göra är att mötesseparera vägarna samt sätta rätt hastighetsgränser. Genom att bygga bort möjligheten att köra över på fel sida kan vi undvika dödsolyckor i trafiken.

Under en och samma dag i slutet av maj i år skedde två olyckor där ena fordonet hamnat i fel körfält. Utanför Björköby i Vetlanda frontalkrockade en personbil och lastbil med varandra. I krocken omkom en 26-åring. I den andra olyckan bara några timmar senare dog en mamma och hennes son efter en frontalkrock med lastbil på länsväg 156 utanför Marås i Gnosjö kommun.

Trafikverket söker kontinuerligt medel för att bygga om vägar och göra fordonstrafiken säkrare, berättar Thomas Lindén. Men ombyggnationerna kostar väldigt mycket pengar och tar lång tid då beslutsfattandet görs av regeringen. Vägen 26/47 mellan Jönköping och Mullsjö ska efter tio års planerande byggas om till en mötesseparerad väg. Det projektet sätter igång nästa vår och beräknas kosta upp mot 400 miljoner kronor.

Men det är inte bara förebyggande åtgärder som kan påverka olycksstatistiken. Likt polisinspektören tror Thomas att bilförarnas beteende måste förbättras. Att folk kör för fort eller väljer att fokusera på andra saker när de sitter bakom ratten är många gånger huvudorsaken till att olyckorna inträffar anser han.

— Folk är för slarviga när de kör bil, hade alla spelat efter reglerna hade det sett bättre ut. Men det är också en polisiär fråga. Har vi inte tillräckligt med trafikpoliser som kan genomföra kontroller sänds budskapet ut att det är lätt att komma undan, säger Thomas Lindén.

Tillsammans med Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, försöker polisen sända ut ett sådant budskap med att punktmarkera vissa vägar.

— NTF hjälper oss att mäta genomsnittshastigheten på en väg, sedan är det vår tur att hårdbevaka platsen. Lyckas vi ta ner snitthastigheten med bara lite grann så räddar vi liv, säger Peter Fransson.