Postnord varnar för bluffmejl där bedragaren utger sig för att representera postoperatören. Man uppmanar folk som har fått mejlet att radera det utan att klicka på någon länk eller göra något annat som står i mejlet. Försök alltså inte spåra paketet, enligt instruktionerna i mejlet.

Hur bluffmejlen ser ut varierar. Rubriken på mejlet kan till exempel vara "Spåra pall", "Kuriren Har Inte levererat Paketet" eller "Du har lösta paket". Mejlet fortsätter oftast med: "Courier kunde inte leverera det här paketet till dig." Postnord understryker att man aldrig begär betalt för att lagra ett paket innan det lämnas ut.

Postkoncernen tydliggör att man sällan skickar mejl till sina kunder, utan att de flesta aviseringar sker via pappersavi eller sms. Postnord är inte avsändare till dessa mejl och uppger att man inte kan göra något åt att de skickas ut av bedragare. Man vädjar till allmänheten att slänga de falska meddelandena så fort de har fått dem.