Det låter som upp-och-nedvända världen.

Men arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) uttalande och den pågående utredningen handlar i själva verket om värnandet av LO:s de facto-monopol – och i förlängningen den svenska modellen.

KONFLIKTEN i Göteborgs hamn är lågintensiv men allvarlig. I 18 månaders tid har stridsåtgärderna mellan det fristående facket Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals avlöst varandra.

Resultatet under 2017 var att containervolymerna rasade med 22 procent.

Den 1/12 kom beskedet att rederiet ACL lägger ner sin fraktlinje mellan Göteborg och USA, delvis på grund av konflikten.

Striden berör hela Sverige eftersom 30 procent av utrikeshandeln går genom Göteborgs hamn. Det är också därför Ylva Johansson engagerar sig i ämnet, på en sida som är ovanlig för en socialdemokrat.

“Den svenska modellen fungerar inte som det var tänkt i det här fallet”, säger Johansson till SVT Väst (3/1).

HAMNARBETARFÖRBUNDET vill teckna ett eget kollektivavtal med APM Terminals, trots att det redan finns ett mellan Svenska Hamnar (en del av Transportföretagen) och fackförbundet Transport.

Annons

Detta bryter mot en tyst överenskommelse från 1906, decemberkompromissen, som säger att det bara ska finnas ett kollektivavtal per avtalsområde.

Det är den överenskommelsen som nu hotas, och som leder till att regeringen vill inskränka strejkrätten i de fall där det redan finns ett avtal.

Hamnarbetarna och deras sympatisörer invänder att företagen då kan starta egna, företagsvänliga fackföreningar och teckna avtal med dem – så kallad avtalsshopping.

Det argumentet håller helt enkelt inte. Den svenska modellen bygger på det ömsesidiga intresset av fred mellan fack och arbetsgivare.

Om inte det intresset fanns skulle konflikterna redan idag ha varit många fler.

VISST KAN man vara kritisk till den svenska modellen på arbetsmarknaden.

Men vill man ha kvar modellen måste dess centrala mekanismer försvaras. Decemberkompromissen är en av dem.

Därför har Ylva Johansson rätt. Hamnarbetarförbundet håller hela Sveriges export gisslan.

Det är hög tid att göra något åt det.