Det säger Thorbjörn Laike, miljöpsykolog och docent vid universitet i Lund. Han vet allt om hur vi människor reagerar på mörker och ljus. När mörkret faller ner över oss i november blir vi som bekant tröttare och mindre sociala ända fram till mars och april. Ett litet undantag finns under december månad.

Fakta: Då kommer ljuset

Ökningen av ljuset går sakta under januari utom i slutet av månaden. Totalt ökar dagsljuse..

Fakta: Då kommer ljuset

Ökningen av ljuset går sakta under januari utom i slutet av månaden. Totalt ökar dagsljuset med 44 minuter i januari.

Den första januari i år gick solen upp klockan 08.47 – den 31 januari går den upp klockan 08.07. Solen gick ned 15.28 den 1 januari och den 31 januari går inte solen ner förrän 16.27.

Under februari kan vi börja ana ljuset i tunneln. Då går det fortare och vi får drygt två timmar ljus till.

Under mars månad kommer ljuset tillbaka snabbare och snabbare med flera minuter varje dag.

— När det har vänt går förändringen snabbt. Nu har vi sex timmars dagsljus ungefär, i mars har vi tolv timmar och i slutet av februari har det börjat ljusna också på morgonen. Men vår känsla av välbefinnande märks inte förrän i slutet av mars eller i början av april, säger Thorbjörn Laike.

Under den mörkare perioden sover vi också en timme mer i genomsnitt.

Är vi svenskar generellt sett deppigare än människor i länder med mer solljus?

— Det vi vet av studier som gjorts i Argentina, Saudiarabien och i södra USA så har människorna där ett jämnare humör, större aktivitetslust och större lust att umgås och träffa andra människor. De är sådana som vi svenskar bara är på sommaren, säger Thorbjörn Laike.

I det gamla bondesamhället anpassade sig människorna efter mörkret. De gick och lade sig när det blev mörkt och gick upp när det var ljust. Det här lugna tempot förändrades med glödlampan och sedan dess gör vi ständigt våld mot naturen och är uppe hur länge som helst.

Sitt nära ett fönster

Annons

Mellan 55 och 60 procent av Sveriges invånare uppger att de känner av mörkret, tio procent mer än andra. Därutöver finns det en grupp människor som blir riktigt deprimerade och de bör söka läkarvård.

Fakta: Så påverkas vi

Vi blir piggare av dagsljus. Redan nu räcker det att gå ut en stund på förmiddagen och få..

Fakta: Så påverkas vi

Vi blir piggare av dagsljus. Redan nu räcker det att gå ut en stund på förmiddagen och få ljus i ögonen för att vi ska må bättre.

D-vitamin produceras med hjälp av solen men ger inte effekt förrän tidigast i april. Vitaminet tas in via huden, ju mindre kläder vi har på oss desto mer D-vitamin får vi i oss.

Människor med mörk hy och med mycket kläder på sig på sommaren får stor brist på D-vitamin. Forskarna tror att riskerna för vissa cancersjukdomar ökar och anser att vi bör äta extra tillskott av D-vitaminer. Brist på D-vitamin är inget vi märker och påverkar inte hur vi mår.

Hur klarar man mörkret bättre?

— Redan nu, säger Thorbjörn Laike, ger det effekt om vi går ut en stund på förmiddagen och får dagsljus i ögonen. Även om det är mörkt och grått ute får vi betydligt mer ljus än inomhus.

Man får också effekt och känner sig piggare av att sitta inom 1,5 meters avstånd från ett fönster och från en bilruta – om det inte är dämpade glas.

Inomhus ska man inte ha ljus riktat direkt mot ögonen men ordentlig belysning mot väggar och tak. Man ska ha ljus runt omkring sig.

Thorbjörn Laike tipsar också om att det är bra att ha en regelbunden livsföring och att inte sitta framför datorn sent på kvällen. Den ger mycket ljus som i sin tur stör nattsömnen.

Det går inte att lagra effekter av solljus. Men vill man bli piggare ska man snart åka iväg på en solresa.

— Åker man runt tionde februari och håller sig borta ett par veckor får man en rivstart på våren. När man sedan kommer hem igen pigg som en mört möter man ljuset hemma, säger Thorbjörn Laike.