Besöksantalet blev sämre än förväntat under årets upplaga av Sävsjö Celebration.

— Vi har jobbat med att försöka fastställa besöksantalet för årets festival, och vi är väl inte euforiska, säger Hans Ireståhl från Sävsjö Celebrations styrelse och fortsätter:

— Det vi vet är att det har varit minst 4 500 personer på området under lördagen. Sen finns det en viss osäkerhet i det exakta antalet, eftersom det har varit personer som kom med artisterna och så vidare, som då inte har blivit inscannade.

Siffran är sämre än förra året, då man beräknade att det var 5 500-6 000 besökare på området.

Annons

— Vi har sålt väsentligt färre biljetter på nätet i år – bara några hundra. Vad det beror på vet vi inte, men det kan tyda på att det inte är så många som kommer från andra kommuner, säger Ireståhl.

Oanvända biljetter

Enligt Hans Ireståhl finns det även misstankar om att inte alla de 1 355 företagsbiljetter som sålts utnyttjades.

— Det är biljetter som vi sålt i paketlösningar till företag. De är visserligen betalade för, men det är ju meningen att de ska utnyttjas. Så där måste vi analysera vad som kunde gjorts annorlunda, säger han.

Utöver de köpta biljetterna har Sävsjö Celebration även deltat ut 400-500 fribiljetter till volontärarbetare före och under festivaldagen.

— Det är tio procent av biljetterna som vi alltså inte har fått betalt för. Personligen tycker jag att det är en alldeles för stor andel, säger Hans Ireståhl.

Hur hade man kunnat minska antalet fribiljetter?

— Genom att planera frivilliguppgifterna tidigare, och rekrytera volontärer i tid. I år lyckades vi inte fylla flera av volontärplatserna förrän dagen innan festivalen, och så ska det inte vara.

Hur ser det ut rent ekonomiskt för Celebration?

— Vi har sammanställt ekonomin så gott det går än så länge. Jag kan väl säga att det inte är någon brakförlust, men det är inte heller någon supervinst, utan vi tror att det precis kommer att gå runt, säger Hans Ireståhl.

Blir det någon festival nästa år?

— Det återstår att se.