Bygdegården i Rörvik samlade uppskattningsvis ett femtiotal Rörviksbor på onsdagskvällen när Trafikverket skulle informera kring bygget av den gång- och cykelväg som planeras. Anledningen till mötet var även att söka information och respons kring detaljer längs sträckan.

Relaterat: Nu tas första steget för arbetet med cykelvägen i Rörvik
Relaterat: Fältmöte kring planerad gång- och cykelväg

– Egentligen är vi mest ute efter tips på vad saker är och används till i det berörda området. Det är fantastiskt med så fin uppslutning så jag hoppas att vi får bra respons, säger Magnus Karlsson, projektledare för vägen på Trafikverket.

Under många år har Rörviksborna kämpat för vägen och att se att man nu kommit så här långt är något som inger visst hopp.

– Vi är inte där ännu, helt tror man väl på det först när den är klar. Vi har egentligen kämpat för det här sedan man byggde bort järnvägsövergångarna i markhöjd för 26-27 år sedan, säger Frank Steen, ordförande i Rörviks samhällsförening.

Varför behövs den här vägen egentligen?

Relaterat: Ahlsell investerar i Rörvik – flyttar in i Clemondos fabrik

– När det är så smalt som det är i kurvan där är det bara en tidsfråga innan något händer. Tack och lov har det inte gjort det ännu men det finns många som inte vågar låta sina barn gå på den eller ta den själv som det är nu. Kommer det två lastbilar när man går där finns det inte så mycket plats kvar.

Frank Steen, ordförande i Rörviks samhällsförening, säger att Rörviksborna har kämpat för den här vägen i 26-27 år sedan man lade om vägen på det här sättet.
Foto: Caj Källmalm

Besökarna kunde ta del av en 3D-film över hur den planerade vägen ska bli. Dessutom informerade de inblandade från Trafikverket, Sweco och Sävsjö kommun om hur processen nu kommer att gå till.

Annons

– Planprocesser tar tid och i och med att det byggs intill vatten måste vi få tillstånd för vattenverksamhet av mark- och miljödomstolen. Men vi känner oss trygga i det vi gör och bedömer det som sannolikt att vi får tillstånd, säger Magnus Karlsson.

Relaterat: Rörvikshus utklassar konkurrensen: "Det är ett kvitto på att vi gör rätt"

Trafikverket genomför bygget och allt räknas stå klart till hösten 2020. Sävsjö kommun är de som finansierar det och Kristin Nilsdotter Isaksson, utvecklingschef på Sävsjö kommun, förklarade att det ska mycket till om projektet ska stoppas nu.

– Man lägger inte de här pengarna på att dra igång planprocessen och projektering om man inte tänker genomföra det. Kommunen har räknat med att det kommer kosta 8,5 miljoner kronor men det kan säkert bli lite mer ändå, så det är inte billigt.

Trafikverket visade en 3D-film på den planerade vägen, som går att se på tidningens webbsida.
Foto: Caj Källmalm

Varför är den här vägen så viktig att göra?

– Dels bor det barn på den sidan som nu behöver få skolskjuts eftersom vi inte vill låta dem gå på vägen och dels är det ett populärt rekreationsstråk som folk tycker om att gå. Jag har själv gått sträckan flera gånger för att bilda mig en uppfattning och man känner sig inte så kaxig när lastbilarna kommer.

Relaterat: Sävsjös klimatvecka inviger ny gågata

Kristin Nilsdotter Isaksson säger att vägen har varit aktuell så länge som hon jobbat på kommunen och att hon är glad att den nu också ser ut att bli av under tiden som hon är ansvarig.

– Förhoppningen är att vägen en dag kunna fortsätter till Stockaryd men det blir i ett senare skede i så fall. Det märks att det här är efterlängtad och att det blir av är mycket tack vare Rörviksbornas och samhällsföreningens ihärdiga arbete!

GC-vägen planeras att byggas på utsidan av väg 744.
Foto: Trafikverket