För ett år sedan startade hon webbplatsen ”Tankar från en Montessoripedagog”. Här skildras familjens Eisners vardag. Du får följa med in i Stensjöns gamla stationshus där de bor och möta glädje, bekymmer och allsköns tankar som en småbarnsförälder bär på.

PERSONFAKTA

Namn: Ulrika Eisner

Ålder: 42

Aktuell som: Driver webbplatsen ”Tankar från en Montessoripedagog..

PERSONFAKTA

Namn: Ulrika Eisner

Ålder: 42

Aktuell som: Driver webbplatsen ”Tankar från en Montessoripedagog”

Familj: maken Mattias, döttrarna Esmeralda, 10, och Elvira, 8.

Bor: I Stensjöns gamla stationshus

Intressen: Mycket musik, sjunger i Norra Sandsjökören, trubadurar med gitarr och munspel och älskar att skriva.

Läser just nu: Jag hinner inte läsa för tillfället.

Lyssnar på: Spotifylistor, mycket svenskt, gärna Lars Winnerbäck eller blues.

Det är inte den förklädda Facebook-fasaden med familjen Perfekt som är fri från sömnlösa nätter, bristande tålamod och som aldrig gör några fel.

Ulrika Eisner vill skriva om det äkta.

— I mina möten med föräldrar i och utanför jobbet, har jag märkt av ett stort behov av att få möjlighet till samtal, ofta inte om barnets utveckling i fråga, utan om föräldraskapet, säger hon.

Känna igen sig

Ulrika Eisner jobbar som pedagog på Strandängens Montessoriförskola i Jönköping. När hon började skriva handlade det mer om att ge goda råd, ofta med en akademisk klang.

— Men jag märkte att det mer kärnfulla, det som faktiskt handlar om oss, berättar mer.

Hennes förebild för webbplatsen är Jönköpings-Postens tidigare journalist Patricia Franzén som skrivit många krönikor om föräldraskap.

Kort om Maria Montessori

Maria Montessori, föddes 1870 i italienska Chiaravalle. Hon var pedagog, forskare och läkare, me..

Kort om Maria Montessori

Maria Montessori, föddes 1870 i italienska Chiaravalle. Hon var pedagog, forskare och läkare, men också en feminist, filosof och filantrop. Maria var en av de första kvinnorna i modern tid att erhålla en examen i medicin i Italien.

År 1907 öppnade hon i Rom en skola för de så kallade obildbara. Genom omfattande fältstudier och praktik utvecklade hon den så kallade "montessoripedagogiken". Hon lärde barn, som tidigare fått tillbringa sina liv på mentalsjukhus och andra institutioner, att läsa och skriva.

Under andra världskriget skickades hon i exil till Indien av Mussolini, eftersom hon vägrade att hjälpa till med att utbilda barn till att bli soldater. Hon flyttade sedan till Nederländerna, där hon levde tills hon 1952 dog i staden Noordwijk aan Zee. Där har än idag Association Montessori Internationale (AMI) sitt högkvarter.

— Hon skrev om det man själv känner igen sig i. Jag fick lust att göra likadant.

Ulrika konstaterar att föräldrar engagerat följer vad experter hävdar. Sociala medier säger en sak medan samvetet säger något annat.

— Omvärlden vill tillhandahålla föräldrar en quick fix men vad som behövs är snarare en uppåtpuff, vi gör så gott vi kan och behöver lita till oss själva som de bästa förebilderna för våra barn. Även när vi inte är det, menar Ulrika.

Efter en dag på jobbet

Annons

Hon tar sig själv som exempel.

— Jag kan ha haft en jättebra dag på jobbet, varit en superbra pedagog. Sen kommer jag hem och är förälder och så rasar allt.

— Förmodligen är det så det ska vara.

Barn tål det.

Samtidigt kan man ju lite krasst skriva att föräldrar inte är personer som man själv väljer. De har man och resultatet av ett barndomslångt liv tillsammans med dem påverkar oss.

I det finns förskjutningar i perspektiv över tid. Barn som växer upp och själva blir föräldrar får en plötslig insikt vad det hela handlade om.

Lyssnar mycket

Ulrika Eisner är en person som gärna lyssnar på andra.

— Folk säger så mycket klokt. Uppslagen samlar jag i en digital skolåda. Det är saker som jag tänker skriva om framöver.

Tipset fick hon av sin redaktör Mattias Karlsson Sjöberg.

Ulrika håller sin familj anonym på webbplatsen. Hon publicerar inga bilder på sig själv och barnen. Det är ett sätt att hålla en integritet mot läsarna.

Barn fascinerar

Ulrika visste tidigt att hon ville jobba med barn. Hon flyttade till Lund för att studera till gymnasielärare.

— För att dryga ut kassan jobbade jag extra på en Montessoriförskola.

Där upptäckte hon att det var mindre barn hon ville arbeta med.

— Förskolan är så viktig för barnens utveckling. Där får man lära sig om sig själv och andra. Barn är så formbara i den åldern.

Lär med respekt

Montessoripedagogiken sätter barnet i centrum. Man ska visa respekt och lyssna på barnets behov och tankar. Leken är viktig i lärandet och man jobbar mycket med språk, naturvetenskap och empati mot andra människor.

Ulrika Eisner ser att det som Maria Montessori förmedlade för hundra år sedan idag är självklart för pedagoger.

Hon mötte den i verksamheten i Stensjöns förskola där hennes barn fick omsorg. Den finns också i Sandsjöfors skola där de är elever nu.

Livet i Stensjön är en fantastisk möjlighet. Ulrika Eisner framhåller närheten mellan invånarna. Stensjöns IF knyter samman samhället.

— Stensjön har så många goda förebilder, vuxna människor som mina barn träffar i olika aktiviteter.

De är också betydelsefulla under en uppväxt.