MENINGEN MED höghastighetstågen är att de ska spara tid för resenärerna. Därför är det ironiskt att just tiden har blivit ett problem för förespråkarna av tågen.

För med tiden har allt fler skeptiker börjat dyka upp.

I våras var det Liberalerna som meddelade att de inte längre var villiga att stötta planerna bakom höghastighetstågen. Anledningen var, enligt L, att det skulle kosta för mycket.

Kort därefter skrev Erik Nygårds, ordförande för Liberalerna i Tranås, en insändare till tidningen där han förklarade att Liberalerna i Tranås inte ställde sig bakom rikspartiets ståndpunkt.

I DE NORRA delarna av Sverige, som inte berörs av höghastighetsbanorna, finns ett motstånd. Framstående Skånepolitiker har också kritiserat satsningen.

Och även på hemmaplan är inte alla övertygade om att fördelarna med tågen väger tyngre än kostnaderna.

Sverigedemokraterna redan har sagt "nej" till tågen. Och nu har även Moderaterna kommit ut som tågskeptiker, trots att det var Alliansen som lanserade idén från första början.

I den debattartikel i Dagens Industri (5/10) skriver Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Ulf Kristersson, samt Jessica Rosencrantz, trafikpolitiks talesperson, att det behövs en järnväg som "fungerar här och nu" och inte satsningar på höghastighetståg.

Kristersson och Rosencrantz anger framför allt tre anledningar till varför de anser att höghastighetstågen inte är någon bra idé.

Båda skriver att investeringskostnaderna kommer att bli för höga (230 miljarder kronor), att tågen kommer att ge en för liten utdelning (eller snarare leda till en samhällsförlust på 250 miljarder, enligt Trafikverket) och att järnvägen inte kommer att bli färdig förrän om cirka 20 år.

Rosencrantz och Kristersson föreslår i stället att man ska rusta upp de befintliga banorna.

Annons

M-POLITIKERNA i länet har inte mottagit Moderaternas besked särskilt väl.

Mats Green, moderat riksdagsledamot för Jönköpings län, säger till tidningen att han är "förvånad, besviken och kritisk".

Green och Gottlieb Granberg, länsordförande för Moderaterna och kommunalråd i Värnamo, som också tar ställning för höghastighetstågen, säger båda att man även måste kolla på andra alternativ till finansieringen.

De föreslår en så kallad OPS-lösning, där både stat och privata aktörer investerar pengar.

Även i Östergötland har Moderaternas besked besvärat lokala moderater.

”Det är jävligt bekymmersamt när man inte förankrar den här typen av avgörande ställningstaganden i partiet”, säger moderata kommunalrådet Christian Gustavsson från Linköping till Dagens Industri.

Förutom lokala och regionala politiker är även stora delar av näringslivet i Jönköpings län för en satsning på höghastighetstågen.

"Jag har aldrig i en enskild fråga fått så många upprörda sms och mejl", säger Handelskammaren i Jönköpings läns vd Jonas Ekeroth till tidningen om Moderaternas åsiktsbyte.

ÄR DET då Småland, framför allt Jönköpings län, mot resten av Sverige i frågan om höghastighetstågen?

Tågens anhängare kan lyckligtvist glädjas åt att regeringen fortfarande står bakom satsningen, vilket bekräftades under torsdagen av infrastrukturminister Anna Johansson (S) när hon presenterade sin infrastrukturproposition.

Men Moderaterna är nu splittrade runt om i landet. Liberalerna är det också.

Centerpartiet och Kristdemokraterna har ännu inte tagit ställning.

Nu gäller det för alla förespråkare, inte minst de i Jönköpings län, att övertyga motståndarna om fördelarna med höghastighetstågen.

Det gäller att få med sig hela landet, inte minst Stockholm.

Det gäller också att vara ihärdig, för som sagt, med tiden blir skeptikerna allt fler.

Läs mer: Nej till höghastighetståg

Läs mer: ”Förvånad, besviken och kritisk”

Läs mer: Moderaterna i länet ger inte upp snabbtågen

Läs mer: Chockbesked till näringslivet

Läs mer: "Satsa inte en krona mer"

Läs mer: M-besked bekymrar inte Wilander

Insändare: Liberalerna i Tranås säger ja till tågen