Kritik mot Trafikverkets satsning på mitträcken och 2+1-väg har ifrågasatts från flera håll, inte bara från yrkesförare och boende längs sträckan. Även Tranås kommun har försökt stoppa investeringen, dock utan resultat.

– Vi vill inte heller ha mitträckena och det skrev vi i yttrandet till Trafikverket för flera år sedan, säger kommunalrådet Anders Wilander (M).

Blåljus

I yttrandet tog man även med synpunkter från blåljuspersonalen som också de motsatte sig att mitträcken sätts upp på de aktuella sträckorna.

Annons

– Vårt förslag var att istället lägga pengarna på att bredda vägen på de smala partierna mellan Tranås och Eksjö.

Men arbetet är som bekant i full gång och förra veckan träffade Anders Wilander ansvariga på Trafikverket för att återigen påtala kommunens syn.

Regeringsbeslut

– Svaret jag gick var att vägplanen fastställdes i januari 2014 efter ett regeringsbeslut. Det innebär att Trafikverket har en skyldighet att utföra det arbetet som planen omfattar och det är det vi ser nu.

Från kommunalt håll är man också besviken på att det inte blir någon cykelbana intill vägen.

– Det hoppades vi på men så blir det inte. Jag skulle inte råda någon att cykla på vägen när den är ombyggd, säger Wilander.

Arbetet beräknas vara klart i augusti nästa år och kostnaden uppgår till 40-45 miljoner kronor.