Det var den 26 april i år som Vetlanda bildemontering försattes i konkurs.

— Vi levde på att renovera växellådor och motorer men det säljs mindre av den varan idag. Folk köper hellre nytt i högkonjunktur samtidigt som det finns mängder med begagnade produkter att köpa på nätet. Till slut var jag tvungen att ge efter, säger Roy Widén som i och med konkursen också förlorade tre anställda.

Den här sommaren har han arbetat med att städa upp på ”skroten” åt konkursförvaltaren Wesslau Söderqvist advokatbyrå.

Mindre skala

— Jag har för avsikt att dra igång igen efter hösten, i mindre skala. Folk vill inte vara utan skroten har jag märkt, säger han.

Inte bara allmänheten saknar ett ställe att lämna sina skrotbilar på, också verkstäderna är i behov av reservdelar. Även kommunen är i behov av att lämna skrotbilar som upphittas på kommunal mark.

Annons

— Vi har inte kunnat ta bort skrotbilarna som vi har på gång, säger Weronica Hedberg, trafikingenjör på kommunen.

Det är där flera ärenden hamnar, när folk bara väljer att överge sina bilar. Men det är ingen enkel process att bara forsla iväg bilarna.

— Skrotbilarna står registrerade på någon och måste skrivas över på kommunen om de står på kommunal mark. Annars kan vi inte göra något åt dem. Oftast är det inte lätt att få tag i ägarna. Vi skickar iväg brev och så måste det gå några veckor. Vi måste också gå godkännande från Transportstyrelsen, berättar Weronica Hedberg.

Hur många ärenden har ni på gång just nu?

— Tio, femton. Sedan skrotbilspremien försvann, och folk inte fick ersättning för att skrota bilarna, väljer allt fler att bara dumpa dem. När de inte får något för bilen får någon annan lösa problemet.

Vetlanda kommun har fått tillstånd av konkursförvaltaren att placera skrotfärdiga bilar på Vetlanda bildemonterings mark.

Där kommer Roy Widén att plocka ner bildelar för återvinning i ett nytt bolag.

— Det blir en ren återvinningsanläggning. Det nya namnet blir Höglandets fordonsåtervinning där vi ska återvinna allt som rullar. Man får tänka på miljöaspekterna. Det är lite tillstånd bara som inte är klara. Jag har haft ett bra samarbete med konkursförvaltaren, även om det varit lite jobbigt för en annan, det här med konkursen, säger Roy Widén.