Det är lika bra att ta det från början. Mikael Tidkvist har varit med förr i tidningen med sitt lilla fordon och då var sonen Filip med, drygt två år, det var i juli år 2000.

Idén med att göra ett nytt reportage då det också har kommit till nya läsare och dessutom finns webb-tv och internet, föddes under en av studentbalerna i juni då Filip, nu 19 år, gjorde entré i bilen som alltså ska kallas för mc-bil då den bara har tre hjul.

Sagt och gjort, vi åkte till Huskvarna och i ett av villaområdena nära Mjölkafållan får vi syn på pärlan stående på garageuppfarten, lika fin som för 17 år sedan och det syns inte att Isettan tillverkades år 1959. Modellen var en tysk mikrobil som tillverkades mellan 1955-1962.

Räddade koncernen

Isettan tillverkades också på licens från Italienska ISO som var först med att utveckla modellen.

— Det är många bilkännare som menar att det här lilla fordonet bidrog till att rädda hela BMW-koncernen som hade det tufft efter andra världskriget, säger Mikael Tidkvist.

Han berättar att de första åren tillverkades enbart en fyrhjulig variant och klassades då som bil. 1959 kom den första trehjulingen av Isettan till Sverige och fick då köras med enbart mc-kort. Äldre svenskar som inte hade haft råd att ta körkort för bil men för mc såg då en ny möjlighet att åka runt i ett fordon med tak.

Profilen: Mikael Tidkvist

Ålder: 55 år

Bor: Villa i Huskvarna.

Familj: Fru Mariette och sonen Filip.

Favoritr..

Profilen: Mikael Tidkvist

Ålder: 55 år

Bor: Villa i Huskvarna.

Familj: Fru Mariette och sonen Filip.

Favoriträtt: Oxfilé med potatisgratäng.

Läser: Skönlitteratur, deckare och biltidningar.

Fritidsintressen: Hus, trädgård och matlagning.

Drömresa: Kalifornien för alla bilars skull.

— Mc-bilarna som man valt att kalla dem var en stor succé i Sverige i flera år och det var inte bara Isettor på vägarna. Messerschmitt var en stor konkurrent, tyvärr lades tillverkningen av sådana här modeller ned i mitten av 1960-talet, säger Miakel Tidkvist.

Annons

Blev förälskad

1991 fick han dock via en vän reda på att det fanns en BMW Isetta stående i ett garage i Jönköping och blev ombedd att följa med och titta på fordonet. Ägarens morfar hade köpt trehjulingen som ny.

— Jag var egentligen inte särskilt intresserad och hade inte ägt någon samlarbil tidigare. Men när jag fick syn på Isettan blev jag förälskad direkt, inget vrålåk precis men det var nog charmen jag fastnade för.

Bilen som stått still i några år var ändå i bra skick men behövde en rejäl ansiktslyftning och genomgång. Prislappen stannade vid 15 000 kronor. I dag handlar det om sexsiffriga belopp då modellen är mycket eftertraktad. Enligt uppgift finns ett 60-tal i Sverige. Mikael som är produktchef på Husqvarna och för åkgräsklippare har dock inte tummen mitt i näven när det gäller att meka.

— Nej, jag klarar det ganska bra. Det som jag inte har gjort med den här är lackeringen.

Motorn är på 300 kubik och lovar 13 hästkrafter. Bilen väger drygt 300 kilo och har plats för två.

Bra i stadstrafik

— När Filip var liten hände det att han fick följa med. Tre i den här lilla mc-bilen är dock trångt men godkänt av polisen då det inte heller finns några bälten. Men jag föredrar att aldrig åka på motorvägen även om jag får det, säger Mikael.

Det ska vara småvägarna en ljummen sommarkväll. Toppfarten ligger runt 90 kilometer i timmen men då låter det en del.

— Jag tycker det här är ett fordon som även passar utmärkt som stadsbil, smidig att parkera och att hänga med i rytmen är inga problem. Och visst vänder sig många om när jag susar fram.

Vinterkörning är dock inget att föredra även om motorvärmen kan ledas in i kupén.

— Tyskarna tryckte faktiskt upp reklamartiklar och lanserade Isettan som en mikrobil för alla årstider och till och med för skidresan till Alperna, men det har jag svårt att tro på, säger Mikael som alltså inte tänker sälja sin pärla.

— Nej, Filip får ta över den.