Blommor och trädgårdar har länge varit en del av Monica och Lasse Floréns liv och innan de startade Växtkraft i Vetlanda drev de Sälleryds utanför Ekenässjön.

Motivering: Årets butik

Årets butik har med en stark känsla för kundbemötande, kunskap och utbud av kvalitetsprod..

Motivering: Årets butik

Årets butik har med en stark känsla för kundbemötande, kunskap och utbud av kvalitetsprodukter utmärkt sig under 2016. Butiken har under året skapat ett starkt varumärke som lockar besökare från stora delar av höglandsregionen. Butiken genomsyras av nytänkande och trendmedvetenhet. Med lätt tillgängliga parkeringsmöjligheter och handikappvänlig lokal står kundens behov alltid i centrum.

— Vi hade ingen direkt tanke på att flytta in till staden men en kollega undrade varför vi var mitt ute i skogen och sedan blev vi lite rädda att det skulle komma någon annan blomsterhandel hit. Och ännu har vi inte ångrat beslutet, det blir dessutom lättare när man blir tilldelad årets butik, tycker Monica.

Växtkraftsägarna menar att det är ett gott bevis på att det arbete de och deras personal gör är bra. De söker efter att ständigt utveckla och förbättra butiken och Monica berättar att personalen går på kurser och inspirationsmässor och att det är projekt igång för butiken.

— Vi lyssnar på våra kunder och hittills har vi prickat ganska bra. Alla våra anställda får vara med när det kommer till inköp och vi har ett brett spann på åldrar så vi lyssnar på alla och det kanske inte faller alla i smaken men det faller alltid någon i smaken.

Den ständiga färden framåt ser ut att vara ett vinnande koncept för Årets butik i Vetlanda och det verkar inte ta slut här.

— När vi är nöjda så lugnar vi ner oss, men än är vi inte nöjda.