Bankerna vill bara se en viss kategori av kunder, bensinstationer med bemanning blir allt färre, SJ stänger sina stationer och de stora livsmedelsbutikerna försöker att få oss att sköta även betalningen själva.

Fler och fler butiker går över till nätinköp. Frågan är hur denna utveckling påverkar oss. Själv tror jag att vi, för vår mental hälsa, dagligen behöver möta andra människor, gärna många gånger per dag. Vi måste vara rädda om och värdera upp det mänskliga mötet, även om det bara innebär att vi säger hej till varandra.

Själv har jag blivit pensionär och har inte längre gemenskap med arbetskamrater. Då blir tillfälliga möten ännu viktigare. Vi ser hur den digitala kulturen breder ut sig och tar mer plats. Vi måste balansera detta med en 'verklig värld' att leva i.

Ett par exempel som har berikat min vardag de senaste dagarna: Jag skulle skicka en bok till en bekant i Argentina. Den fina service och det välkomnande som kvinnan visade på OK/Q8 gjorde min dag rikare. När jag handlar på exempelvis Willys har jag hittills undvikit självskanning. Det beror till stor del på att det alltid är trevligt att möta Linda, Sofie, Karin eller någon annan i kassan. Ett trevligt hej är inte meningslöst.

Jag tror att läkare, psykologer, kuratorer och andra borde gör mer reklam för att vi ska behålla och kanske återerövra de mänskliga mötena.

Annons

Hjalmar Gullberg skriver:

… Byta ett ord eller två gjorde det lättare att gå.

Alla människors möte borde vara så.

Rolf Wessman

Viebäck