Annons
Vidare till smt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Infrastrukturen i Jönköpings län behöver förbättras rejält

Artikel 141 av 141
Perspektiv
Visa alla artiklar

Oavsett om det blir höghastighetsbana eller inte så behövs stora investeringar i järnväg i Jönköpings län, skriver Järnvägsfrämjandets ordförande.

Tågtrafiken har ökat mycket kraftigt de senaste åren. Orsakerna är att vi pendlar allt mer och längre till jobb och studier och att vi flyger allt mindre. Jönköping med sitt utmärkta geografiska läge har mycket goda förbindelser till södra och västra stambanorna via Nässjö respektive Skövde. Det innebär att det fina goda förbindelser till Arlanda, Landvetter och Kastrups flygplatser.

Resandet på Jönköpings flygplats har minskat med 33 920 resenärer mellan 2018 och 2019. Från Jönköping till Stockholm finns det 29 tåg förbindelser. I motsatt riktning är det 23 förbindelser. Det finns 21 förbindelser till Kastrup samt 17 avgångar mot Göteborg. Dessa förbindelser gäller vardagar.

Det innebär att Jönköping har många förbindelser till flera flygplatser. Kanske ett par direktförbindelser kan sättas in mellan Göteborg-Jönköping till Kastrup och Köpenhamn via Jönköping och Nässjö.

När det gäller infrastrukturen behöver den förbättras radikalt. Det talas om höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och södra Sverige. I Jönköping är det tänkt att en del ska gå via Borås-Landvetter flygplats till Göteborg. Den andra delen ska gå till Malmö.

Just nu debatteras höghastighetsbanor för och emot. Oavsett om det blir en höghastighetsbana eller inte behöver infrastrukturen runt Jönköping förbättras radikalt. Det behövs en järnväg till Göteborg via Ulricehamn och Borås. I Borås kopplas den ihop med en upprustad järnväg till Göteborg.

Det är tänkt att järnvägen ska elektrifieras mellan Nässjö/Jönköping och Värnamo. Det innebär att vissa godståg kan gå via Värnamo till Göteborg den vägen. Som det är idag måste loket byta färdriktning i Värnamo.

Därför bör det utredas om det finns möjlighet att bygga ett triangelspår innan Värnamo så att tågen från Jönköping/Nässjö kan gå direkt på Kust till Kustbanan mot Göteborg. Mot Alvesta är det inga problem i Värnamo. Även sträckan mellan Värnamo och Halmstad bör elektrifieras. Det ger möjlighet för godståg från södra Sverige att gå till Båramoterminalen. Dessutom kan direkttåg sättas in till Linköping.

Det innebär att stora delar av södra Sverige knyts samman med snabba förbindelser. På sikt bör järnvägen mellan Nässjö och Falköping byggas ut till dubbelspår. Dessa förslag gagnar både person- och godstrafik.

Christer Wilhelmsson

ordförande i Järnvägsfrämjandet och suppleant i Resenärsforum

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel