Enligt E-barometerns årsrapport för 2016 ökade e-handeln med 16 procent i Sverige mellan 2015 och 2016. Omsättningen steg från 50,1 miljarder till 57,9 miljarder. Ingenting tyder på att takten avtar.

Prognosen för 2017 är att e-handeln kommer att öka ytterligare och omsätta nästan 70 miljarder kronor.

Utvecklingen är en direkt effekt av att allt fler företag etablerar näthandel. Tidigare i april tog cirka 20 lokala butiker i Jönköping det steget med hjälp av .

Jag tror att utvecklingen blir att näthandeln fortsätter att öka, men att kombinationen är en styrka, , i samband med att hon anslöt sig till My Mall.

I samband med lanseringen av de nya e-handelsplattformarna konstaterade f, att kunder idag vill kunna shoppa ”var som helst, när som helst och hur som helst” och , underströk vikten av e-handel:

Ska du bli framgångsrik i framtiden, i strukturomvandlingens tid, så måste du ha ett aktivt förhållningssätt till digitaliseringen.

Störst tillväxt under 2016 upplevde bygghandeln i Sverige. Därefter placerade sig sport/fritid och inredning/möbler.

Majoriteten av alla köp görs fortfarande i en fysisk butik, men fler och fler köper även på nätet. Under julhandeln 2016 uppgav 76 procent av svenskarna att de handlat minst en vara på internet.

Trenden är också tydlig, både hos e-handlarna och hos konsumenterna, att processen efter ett köp blir allt viktigare.

Siffror som talar för att det är viktigt att satsa på just logistiken och leveransen av varorna är att nästan var femte konsument (18 procent) under 2016 valde att köpa en vara från ett annat företag - på grund av att de inte kunde välja hur varan skulle levereras.