Thomas Holtermann Gröndahl, som sköter de nio aktuella fastigheterna, riktar stark kritik mot sociala sektorn.

Han menar att handläggare aktivt uppmanat nyanlända att inte betala elräkningarna till fastighetsägarna eftersom räkningarna saknade specifikation.

Detta trots att integrationsenheten varje månad ska ha fått se specificerade räkningar för var och en av fastigheterna. Där ska de också ha kunnat utläsa hur elkostnaderna delats mellan hyresgästerna.

Enligt Thomas Holtermann Gröndahl har handläggare till och med hjälpt nyanlända att bestrida räkningar genom att skriva åt dem.

Genom det agerandet har ansvariga i kommunen gett sken av att räkningarna verkligen var felaktiga, menar Holtermann Gröndahl.

Enligt honom har sociala sektorn på så sätt medverkat till att flera familjer, kanske så många som ett tiotal, fastnat i en skuldfälla.

Kommunen har skapat den här karusellen. Men vid ett möte med biträdande socialchefen Peter Wallenberg fick vi besked om att kommunen ska lösa detta för de skuldsatta, säger Holtermann Gröndahl.