Flera näringsidkare hör av sig till Marie Brask, näringslivschef och vd för Eksjö.nu. Det handlar om oro kring coronaviruset och vart de kan vända sig för att få hjälp från olika nätverk.

– Frågeställningarna är olika och vi får ta ställning till varje företags frågor. Det är speciellt handel, besöksnäring, hotell och restauranger som drabbats hårdast. Det viktigaste är att vi får input från handeln om hur de behöver stöttning, säger hon.

Ett sådant konkret exempel kommer från Anna Berg, som driver Nya Lennarts konditori. I torsdags förra veckan började de märka att antalet kunder blev färre.

– Vi i personalen började prata om att det inte är så många kunder som vågar gå in. Jag och en kollega fick samma idé samtidigt, att vi kan stå utanför i stället. På julmarknaden hade vi ett marknadsstånd där vi stod och sålde ifrån, säger Anna och tillägger:

– Nu får vi testa om det blir Lennarts drive thru.

Marknadsstånden, eller handelsbodarna, kommer från Eksjö museum. Anna tycker att det vore kul om fler tog tillfället i akt att ha ett marknadsstånd utanför butiken. Det skulle kunna vara ett sätt att öka försäljningen och möta den förändrade vardagen.

– Det är klart att man bryter ihop med jämna mellanrum, men det gäller att agera i tid och inte vänta på att det ska vända. Det gäller att ha egna idéer och lösningar.

Thomas Hanzén, kulturchef, ansvarar för att se till att marknadsstånden kan komma ut till fler näringsidkare. I så fall är det bara att höra av sig till honom.

– Det kan vara flera kommuner som har likadan utrustning som kan göra på samma sätt, tipsar han.

LÄS MER: Corona orosmoment för lokala företag: ”Läget kan ändras snabbt”

LÄS MER: Senaste nytt i coronachatten