De kommunala verksamheterna måste naturligtvis rulla på även i dessa tider. När personal är förkylda eller vabbar och inte kan jobba resulterar det i en högre frånvaro än vanligt.

– Just nu är läget mest ansträngt inom kostenheten samt vård och omsorg. Barnomsorgen har än så länge klarat sig rätt bra, även om det är kämpigt även där, säger HR-chef Josefin Björlingson.

Inlånade kockar

För tillfället har två kockar lånats in från Wiredaholm golf & konferens. Aneby kommun har hyrt in ytterligare två kockar från frivilligorganisationen Mobila transportenheten, MTE. Den rekryteringen sker via länsstyrelsen.

– Det är skört med bemanningen. Om den här situationen pågår under en längre tid ser vi att vi behöver förstärka. Där finns även ett arbetsmiljöperspektiv.

Nu går Aneby kommun ut och söker timvikarier. Enligt Josefin Björlingson kan det bli en möjlighet för personer som förlorar sina jobb till följd av coronakrisen.

Självklart är det bra med tidigare erfarenhet av arbete inom framför allt vård och omsorg, men enligt HR-chefen inte nödvändigt.

– Alla har ju varit nya på jobbet och man lär sig när man börjar arbeta. Och så får vi organisera om lite, så att den ordinarie personalen får sköta de uppgifter som kräver utbildning.

I platsannonsen anges inte hur många timvikarier Aneby kommun söker.

– Eftersom vi ju inte vet hur det kommer att se ut framöver vill vi ha in så många ansökningar som möjligt.

Ett 10-tal

Hittills (läs tisdag) har ett 10-tal personer anmält sitt intresse. Många av dem har erfarenhet av arbete inom vården. En del av dem har redan deltidsanställningar inom kommunen och tar nu chansen till utökad arbetstid.

– Än så länge är det inga varslade som har sökt.

Sedan tidigare finns ett antal timvikarier på kommunens lönelista.

– Men eftersom många av dem är lite äldre vill vi helst inte utnyttja dem i det här läget.

Josefin Björlingson berättar att en del hörde av sig och ville hjälpa till redan innan platsannonsen kom ut.

– Att det finns så många som gärna ställer upp är det som är så häftigt med Aneby kommun.

Arbetar hemifrån

Hon redogör också för hur kommunen i övrigt planerar sin organisation för att ta sig genom coronakrisen.

– Vi skapar förutsättningar för en del medarbetare att arbeta hemifrån. Framför allt gäller det anställda som har förkylningssymptom men ändå arbetsförmåga, säger hon och fortsätter:

– Jag tycker att det fungerar bra. Det finns ju så många tekniska lösningar, till exempel skypesamtal. En fördel nu är att vi får bra träning i att använda digitala hjälpmedel.

HR-chefen nämner även kommunens pandemiplan.

– I en så liten kommun som Aneby är organisationen ganska skör. Få medarbetare har ganska stora ansvarsområden och om någon blir sjuk är det inte säkert att det finns någon annan som kan ta över. I planen står det bland annat vilka arbetsuppgifter som måste genomföras och vilka som kan vänta.

LÄS MER: Amandas fina initiativ

LÄS MER: Extra viktigt med källkritik

LÄS MER: Hon är kommunens nya HR-chef