Annons
Vidare till smt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hastigheten behålls på riksväg 30

Det blir ingen hastighetssänkning på riksväg 30, det har regeringen beslutat efter att Trafikverkets föreslagna hastighetssänkning överklagats. Sävsjö kommun är de som varit pådrivande för att behålla hastigheten och här betraktas beslutet som en seger.

– Det är lite av en Davids seger mot Goliat, säger kommunalrådet Stefan Gustafsson (KD) som har varit den som arbetat för att inte hastigheten ska sänkas då den betyder mycket för att Sävsjö ska utöka sin kompetens och boende.

– För oss är det en stor seger att för andra gången få regeringens gehör kring den här vägen, som är en viktig farled för kommunen och vår attraktivitet. Det visar att man lyssnat på våra argument om att inte bara sänka hastigheten utan också göra kapacitets- och säkerhetshöjande åtgärder för vägen.

Trafikverket beslutade förra hösten att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen. I ett initialskede byttes också skyltarna längst vägen ut men efter en överklagan från Sävsjö kommun, tillsammans med flera av de andra kommuner som vägen passerar, tvingades Trafikverket att byta tillbaka till 90.

I våras gjorde Trafikverket ett nytt försök att sänka hastigheten. 90-skyltarna fick dock sitta kvar över sommaren då regeringen inte hann ta upp ärendet innan sänkningen skulle genomföras. I torsdags togs dock beslutet att ännu en gång underkänna Trafikverkets hastighetssänkning och hastigheten på riksväg 30 förblir därmed 90 kilometer i timmen.

– Det stämmer att hastigheten behålls men vi har inte fått beslutet ännu så jag har inte jättemycket kommentarer ännu, säger Lennart Andersson, avdelningschef planering i region syd på Trafikverket.

Anledningen till att Trafikverket ville sänka hastigheten från början beror på säkerhetsstandarden på vägen.

– Den är smal, kurvig och har dåliga sidor längst vägen där det finns mycket att köra på som kan orsaka allvarliga skador om man åker av vägen. Den har helt enkelt inte en säkerhetsstandard som motiverar till den hastigheten.

Vilka åtgärder kan ni göra istället om ni inte kan sänka hastigheten?

– Vi får analysera när vi fått och läst beslutet men det kan exempelvis vara att differentiera hastigheten på vissa sträckor eller att tillsammans med regionen försöka hitta medel till att göra mötesseparering. I dagsläget har jag inga svar att ge, det kan också bli att vi bara låter hastigheten vara utan att göra något. Vi får se vilka verktyg vi har att tillgå i verktygslådan, säger Lennart Andersson.

Under 2017 skedde flera allvarliga olyckor, däribland ett antal dödsolyckor. Lennart Andersson vill inte kommentera dessa men säger att detta bevisar att vägen inte är tillräckligt säker.

Stefan Gustafsson säger att det är beklagligt med alla olyckor som skett men att detta inte förtar att Trafikverket gör åtgärder och inte bara sänker hastigheten.

– Hade man sänkt hastigheten hade detta ansetts tillräckligt, vilket det inte är. Istället behövs säkerhets- och kapacitetshöjande åtgärder som mittseparering och liknande. Nu hoppas jag att det är vad trafikverket kommer att göra, för det är det vi velat ha från början.