Annons
Vidare till smt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vi ska inte behöva betala för att utföra vårt arbete!

Sista året har det skett och sker en stor bantning av resurser till förskola/skola. Personalstyrkan har minskats på varje enhet och vi arbetar utan marginaler.

Vi har matats med att alla måste dra sitt strå till stacken för att få budgeten i balans. Vi förstår att en kommun måste ha en balans i budgeten men det är inte vi pedagoger och barn på förskolan som gjort fel. Vi har inte varit för många pedagoger per barngrupp, inte suttit och rullat tummarna eller inte haft något att göra. Vi har arbetat hårt med att ge alla barn det de har rätt till – en trygg och lärorik miljö i förskolan.

Så kommer nästa slag. All personal ska börja betala 40 kronor/dag för pedagogisk lunch. Inte mycket kanske du tänker som äter på lunchrestaurang. Nej, förvisso inte om vi hade lunch där vi kunde välja vad vi vill äta, vid vilken tid och med vem lunchen ska intas med.

Vi kan inte välja. I vårt arbete ingår det att äta lunch med barnen. Få av oss har ens möjlighet att ta rast under lunchtid. Våra raster är anpassade efter verksamheten och under lunchtid är det som mest att göra. Hur många vill äta lunch klockan 9 eller 14.30? Vill Tranås kommun ha förskolor där pedagogerna sitter och tittar på när barnen äter?

Detta blir en stor kvalitetssänkning. Vi är ett föredöme för barnen. Vi äter mat som vi inte alla gånger tycker om för att lära barnen – för barn gör som vi gör.

Jag tänkte förklara hur en pedagogisk lunch på förskolan går till. Vi har 6–8 barn i åldern 1–6 år per bord och pedagog. Vårt jobb är inte att utfodra barn. Vi presenterar maten, pratar om hur den ser ut, vad den smakar och vad den innehåller samt var den kommer ifrån. Vi uppmuntrar alla barn att våga prova. Alla barnen ska få tid att prata och diskutera.

Den tyste ska få tid att formulera sig, den pratglade ska få prata till punkt, de yngre ska få berätta med gester och enkla ord, de äldre ska få stimulans och utmaning. Barnen ska få möjlighet att servera sig själva, prova att hälla upp mjölk, träna på att dela maten. Detta kräver att vi stöttar, torkar upp och uppmuntrar. Under måltiden springer vi ifrån och hjälper barn som måste gå på toaletten, tröstar ledsna barn, hanterar konflikter med utåtagerande barn och har emellanåt ett barn i knät som är trött eller ledset.

Däremellan försöker vi pedagoger få i oss lite mat. I bästa fall är det inget barn som nyst eller hostat över tallriken innan vi börjar äta. Vi klagar inte på lunchsituationen. Det är vårt jobb och vi utför det bra men att betala för att utföra sitt jobb är inte rätt!

Pedagoger på Skogsgläntans förskola

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel