En kommuns lagstadgade områden är enligt kommunallagen skola, barn- och äldreomsorg. Kommunerna i Sverige har ändrat sitt betraktelsesätt gällande just till simhallar eftersom en investering i en ny simhall att ersätta den gamla kan uppgå till 100-tals miljoner kronor. Utvecklingen går mot så kallade Joint Ventures (förenat risktagande med privata aktörer) även benämnt OPS-lösningar (offentlig privat samverkan). Konkurrensverket och Marknadsdomstolen är inte heller speciellt förtjusta i kommunala engagemang i gym och simhallar och Svenskt Näringsliv har redogjort för följande exempel.

Den kommunalägda badanläggningen i Strömstad tillhandahåller förutom simhall även gym och spa-verksamhet i samma lokaler. I detta ärende fann både tingsrätten och Marknadsdomstolen att även om kommunens verksamhet inte ansågs bryta mot kommunallagen, så låg verksamheten utanför den kommunala kompetensen.

Olika tolkningar finns gällande god ekonomisk hushållning och den vanligaste uppfattningen är att en region eller kommun till 100 procent kan självfinansiera sina investeringar samt att överskottsgraden ska vara två procent. Något som för närvarande är ett ouppnåligt resultat för Nässjö kommun men ej för Region Jönköpings län. Självfinansieringsgraden för Nässjö kommun var häpnadsväckande låga 38 procent för 2019 och Nässjö kommuns ekonomichef indikerade den 14 februari i tidningen att skuldsättningen för Nässjö kommun stiger brant uppåt.

Utredningsdirektivet – Särskilt ägardirektiv till Örnen-bolagen om koncerngemensam finansiering av en ny simhall är enligt min personliga uppfattning helt felaktigt och verklighetsfrämmande till sin konstruktion. Finansiering inom kommunkoncernen är ett orealistiskt alternativ. Alternativet extern aktör måste vara det som gäller. Nuvarande lånebild/summa på 1,4 miljarder kronor i skuldsättning för Nässjö kommun, en skuld som kanske måste öka ytterligare förskräcker.

Urban Persson

Moderaterna Nässjö