Tidningen har tidigare berättat att Swedbank lämnar Aneby. Från och med årsskiftet flyttas verksamheten över till Nässjö, Eksjö och Tranås.

Det motiveras med att kundernas beteende förändrats de senaste åren och att efterfrågan på kvalificerad rådgivning ökat allt mer.

Bara tre procent

För tidningen har Thomas Gränsman, bankchef för Swedbank på Småländska höglandet, berättat att det endast är tre procent av kunderna som sköter sina transaktioner på kontoret i Aneby.

– Det är det som ligger bakom vårt beslut att stänga.

Frågan om Swedbanks stängning togs upp vid det senaste medlemsmötet med Aneby PRO-förening. Det resulterade i en skrivelse till Thomas Gränsman.

Av den framgår det att Swedbanks beslut kom helt oväntat och var förvånande.

”Det måste vara ett helt och hållet företagsekonomiskt beslut, helt utan socialt hänsynstagande. Vi undrar om detta är att sätta kunden i centrum?”, skriver PRO.

Personlig kontakt

Man påpekar att, även om kundbesöken minskat på kontoret, det är viktigt för dem som behöver den personliga bankkontakten att inte behöva åka till en annan ort.

PRO-föreningen skriver också att man befarar att centraliseringen bort från Aneby mycket väl kan leda till att kunder lämnar Swedbank.

Till skrivelsen bifogas en namnlista, där de närvarande vid nämnda medlemsmöte motsätter sig en stängning av bankkontoret. Den omfattar drygt 80 namnunderskrifter.