Annons
Vidare till smt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tranås kommuns ledstjärna

Och om inte personalen mår bra eller kan komma till arbete, vem tror ni sätter kunderna i centrum då? undrar anställd i kommunen.

Tranås kommun har som ledstjärna att ha kunden i centrum, kvalitet i varje möte och vi ser möjligheterna.

Så nu har jag en fråga till er politiker: Hur mycket kunden i centrum och kvalitet i varje möte tror ni att det blir när man till exempel en lördag är två personal i tjänst på en avdelning på ett särskilt boende i kommunen som ska hjälpa tio kunder med olika former utav demenssjukdomar med alla deras olika behov och önskemål.

Vi ska se till att alla kommer upp och är rena och fina på morgonen, vissa klarar man ensam vissa måste vi vara båda två hos samtidigt. Vi ska laga och servera dem frukost. Vi ska städa deras rum efter behov. Vi ska laga lunch och samtidigt försöka hinna gå ut med dem för att de ska få lite frisk luft. Vi ska tvätta det som behövs tvättas. Vi ska vara trevliga mot anhöriga som kommer och hälsar på, svara på frågor som de har. Svara i telefon när anhöriga, som inte kan hälsa på, ringer.

Kanske sker det ett dödsfall, man ska göra i ordning den avlidna på ett värdigt sätt och finnas där för de anhöriga, men samtidigt höra hur kunderna ute på avdelningen ropar efter oss. Kanske har någon trillat samtidigt som någon annan bara måste göra sitt toalettbesök direkt för annars sker det en olycka, kanske har olyckan redan inträffat. Kanske är någon kollega sjuk och du får arbeta med en oerfaren vikarie som inte känner till kunderna ens vid namn. Kanske är en kollega sjuk på någon annan avdelning eller det har på något annat vis kört ihop sig och du måste springa dit och hjälpa till där och då lämna din kollega ensam på din avdelning.

Detta medför att personalen mår psykiskt och fysiskt dåligt, vilket förmodligen kommer att leda till att man antingen tvingas sjukskriva sig, eller att man helt enkelt söker sig ifrån yrket, som man troligtvis egentligen tycker om men inte orkar med mer på grund av alla nedskärningar och besparingar som ska göras som går ut över personalen.

Och om inte personalen mår bra eller kan komma till arbete, vem tror ni sätter kunderna i centrum då? Och vilken kvalitet blir det i dessa möten?

Ni verkar tro att det regnar undersköterskor, men jag ska säga er att om ni fortsätter såhär så har ni snart inte någon kvar i denna kommun.

Hur mycket kvalitet i varje möte blir det? Hur mycket kunden i centrum blir det?

Jag har ett förslag till en ny ledstjärna som skulle passa Tranås kommun bättre: Pengar i centrum. Nedskärningar i alla vårdyrken. Många dyra statyer på stan.

KOMMUNANSTÄLLD, MEN FÖRHOPPNINGSVIS INTE LÄNGE TILL

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel