Ydrepolitikerna är inte nöjda med utformningen av det samlade kommunala stödet till det rederi som står bakom den somriga Boxholm II-trafiken.

Tranås, Boxholm och Ydre har samtliga intressen i ångbåtsdriften på Sommen, en uppskattad och pålitlig turistattraktion, och stöttar gemensamt verksamheten med 300 000 kronor per år.

Ydre och Boxholm skjuter till vardera 75 000 kronor och Tranås resterande medel.

Inte riktigt nöjda

Ydrepolitikerna är inte riktigt nöjda med det upplägget. De vill att driftbidragets storlek framöver ska baseras på antalet invånare i berörda kommuner.

– Så är det. Och ett beslut om detta har faktiskt redan tagits i fullmäktige.

– Men vid senaste sammanträdet bestämde vi oss ändå för att skjuta till 75 000 kronor även detta år, säger Socialdemokraten Anna-Lena Svensson, erfaren ledamot i fullmäktige.

– Dels för att det redan fanns avsatta medel i den storleksordningen till Boxholm II för 2020, dels för att vi inser att rederiet kan vara behov av extra stöd i år.

En tur med Boxholm II har förutsättningar att bli ett hett turista hemma-alternativ i sommar för Höglandsborna, om coronautbrottet klingar av och semester i Sverige förordas av myndigheterna.

Foto Arkiv

Rederibolaget SS Boxholm II förbereder sig för sig för sin 117:e säsong i välkända vatten. Den gamla, välskötta ångbåten är ett med sjön Sommen och mångårig turistmagnet.

Ifjol gick rederiets verksamhet med förlust. Det innebär att man är i behov att stöttning för att säkra årets trafik, vars omfattning är svår att sia om till följd av coronautbrottet.

– De olika besöksnäringarna vid Sommen är nära sammankopplade. För turistmålen på Torpön är Boxholm II och dess återkommande turer på sjön av stort värde, menar Anna-Lena Svensson.